23 October 2008

Karangan BML EOY Bahagian A

Karangan BML EOY Bahagian A (Soalan 1)
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
Siti Noor Sabrina Bte Noor Alim – Men 3L1 (2008)

Normila Batrisyah Binti Abdul Aziz
Blk 444, Jalan Choa Chu Kang
#02-123
Singapura 640444

22 September 2008

Pegawai Perhubungan Awam
Majlis Bandaran Holland-Bukit Panjang
Bangkit Office
Blk 256, Bangkit Road,
#01-71
Singapura 670256

Tuan

Menjaga Kebersihan Estet Perumahan

Berhubung dengan perkara di atas, saya selaku penghuni rumah pangsa di estet Choa Chu Kang ingin menyatakan keprihatinan saya terhadap insiden-insiden di mana penghuni-penghuni rumah pangsa membuang sampah sarap dan barang-barang yang tidak diperlukan di merata-rata tempat.

2 Sejak kebelakangan ini, saya mendapati bahawa terdapat banyak sampah sarap yang dibuang merata-rata tempat di estet perumahan. Sampah sarap ini kadangkala menghasilkan bau busuk yang tentunya tidak disenangi ramai.

3 Pada pendapat saya, salah satu langkah untuk mengurangkan jumlah sampah sarap yang dibuang di merata-rata tempat dengan menyediakan lebih tong sampah di kolong-kolong blok. Jika dibuat sedemikian, penghuni-penghuni rumah pangsa tersebut tidak boleh menyalahkan kekurangan tong sampah di estet perumahan.

4 Para penghuni juga didapati membuang barang-barang yang tidak diperlukan lagi di merata-rata tempat di estet perumahan. Antara barang-barang yang dibuang ialah sofa, pasu bunga, permainan-permainan bagi kanak-kanak kecil dan meja-meja

5 Pasu bunga yang dibuang itu selalunya yang sudah pecah. Ini menyebabkan tanah yang dikandungnya terkeluar dan mengkotori kolong-kolong blok. Sofa-sofa yang dibuang pula kadangkala barbau seperti kencing. Saya juga risau jika penduduk-penduduk yang sudah berumur tergelincir akibat permainan-permainan kanak-kanak. Saya menyarankan agar menyediakan sebuah lori setiap minggu untuk membawa barang-barang ini ke kilang agar dapat dikitar semula ataupun dibersihkan dan diperbaiki lalu didermakan kepada rumah-rumah anak yatim. Selain itu, pihak tuan juga boleh menyediakan satu bilik stor di kolong blok, khas untuk membuang barang-barang yang tidak diperlukan ini.

6 Saya berharap tuan dapat mempertimbangkan cadangan-cadangan saya. Kerjasama tuan amat saya hargai.

7 Sekian, terimakasih kerana mengambil waktu untuk membaca surat ini.

Yang benar,
Normila Batrisyah Binti Abdul Aziz

No comments: