15 January 2009

Monolog Kisah Cinta Hayati & Zainuddin

Sememangnya aku menyedari bahawa aku tidak layak menaruh perasaan cinta kepada Zainuddin. Si Aziz, suami keparat yang hanya pandai berpura-pura, telah kembali ke Illahi. Zainuddin, cinta pertamaku, kenapa susah untuk kau melupakan masa lalu dan pulang ke pangkuanku, sayang? Apakah aku begitu hina dalam matamu? Sememangnya aku sudah menjadi janda, tetapi aku tetap Hayati yang dulu. Hayati yang tidak pernah hilang rasa cinta untukmu, Zainudin, walaupun ketika sudah bersuami. Aku menyesal telah memilih harta si Aziz. Kini, aku hanya ingin sentiasa berada di samping Zainuddin. Malangnya, Zainuddin bertega, menyuruh aku kembali ke Padang. Hanya sekian cintamu, Zainuddin, padaku.

Duduklah aku seorang diri dalam Kapal Van Der Wjick. Zainuddin memaksa aku pulang ke kampung halaman, Padang. Setelah satu hari dalam perjalanan, tenggelamlah kapal ini. Apabila aku mencelik mata, kelihatan kekasihku di samping. Aku dikelilingi dinding putih. Aku telah mendengar kata-kata doktor kepada Zainuddin. Dalam masa singkat, aku akan kembali ke Illahi, meningalkan alam fana ini, untuk selama-lamanya. Zainuddin, kenapa hanya pada saat ini kau melafaskan cintamu lagi? Sememangnya, Tuhan yang menentukan segala. Syukur, pada saat-saat terakhirku, aku masih dapat berjumpa dengan Zainuddin. Suara yang terakhir aku dengar, suara Zainuddin membisikan dua kalimah syahadat.

No comments: