15 January 2009

Monolog Kisah Cinta Hayati & Zainuddin (Safiah)

Keriuhan di sekelilingku reda dan lesap dibawa arus lamunanku. Fikiranku yang berkecamuk melayang jauh kepada Zainuddin. Zainuddin yang aku sangat cintakan. Namun, cinta tak terungkap diesebabkan hambatan dan takdir Tuhan yang terpaksa aku turuti. Apa gunanya memberontak, menentang keadaan, jika sudah pasti aku akan mengalah. Keputusan yang aku ambil terikat dengan kemahuan keluarga. Aku hanya hamba yang tidak bermaya, hampir-hampir aku tenggelam dibawa arus ombak cinta, aku pasrah.Aku pulang kembali ke realiti. Suara mereka di sekeliling mula mendesa. Hatiku berdebar-debar. Senyap. Aku harus berfikir, adakah mereka tidak mengerti ? Tidak. Kini, sudah tiada jalan keluar, aku lemah. "Bagaimana...yang akan baik kata ninik mamak saja...saya menurut!"Hatiku resah, nafasku sesak. Aku kesal dengan kata-kata yang aku ujarkan. Akan tetapi, tiada keputusan lain yang mampu aku buat. Cintaku pada Zainuddin seribu kali lebih suci berbanding kepada kesukaan aku kepada Aziz. Cinta itu lebih murni dan ikhlas, tidak tercemar sedikit pun oleh hambatan yang dialaminya. Keadaan berubah, aku yang mungkiri janjiku. Hanya satu yang tidak berubah, aku tetap cintakan kamu, Zainuddin. Maafkan aku.

Kesengsaraan yang menusuk kalbu, hanya aku saja yang mengertinya. Aku lebih rela berdiam. Apa aku peduli kalau aku isterinya ataupun tidak. Dia fikir aku ini siapa ? Ingin menuruti kemahuannya sahaja. Lebih elok jika aku berdiam, pegang pada agama, pegang kepada pendirianku dan ingatkan diri kepada Tuhan.Aku lihat perubahan dalam dirinya. Aziz mula menunjuk sikapnya yang sebenar. Ternyata benar, kisah cintanya dahulu hanya sandiwara semata-mata. Adakah benar dia sampai hati menikah diriku kerana rupaku, bukan kerana jiwa dan sanubariku. Ceraikan sahaja aku, Aziz. Biar aku melayan hati dan fikiran aku sendiri.Tidak wujud sesaat di mana aku lupakan Zainuddin, setiap detik hanyalah dia yang bertahta di hatiku. Aku rindukan Zainuddin, hatiku merayu-rayu akan kehadirannya. Aku kesepian.

- Safiah

No comments: